حمله "حسن عباسی" به میرحسین

عباسی با اشاره به برخی افراطی‌گری‌ها در دولت هفتم و هشتم که منجر به قرار گرفتن 250 نفر در تلویزیون‌های لس‌آنجلس و دستگاه جاسوسی غرب شده است، گفت: میرحسین باید تکلیفش را با جریانی که 250 نفرش جاسوسی می‌کنند، مشخص کند.

به گزارش «شبکه خبر دانشجو»، حسن عباسی در جلسه ای که با عنوان «جمهوریت دهم» در دانشگاه اصفهان برگزار شد با نگاهی استراتژیک به جمهوری های 9 گانه در 30 سال گذشته، به مقایسه، تطبیق و روند جمهوری و آزمون و خطاها و نقاط ضعف دولت ها پرداخت و اظهار داشت: در طول 154 سال گذشته همواره در آمریکا دو حزب دموکرات و جمهوری خواه بر سر کار بوده اند که فلسفه وجودی این دو حزب آن است که مردم، هر جناحی را انتخاب می کنند بعد از هشت سال از آن جناح خسته شده و به سمت حزب دیگر گرایش پیدا می کنند که در طول این مدت حزب مقابل به بازسازی خود می پردازد.

این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به اینکه این دو گروه اصالت را به انسان می دهند، ‌افزود: ما اصالت را هم به خدا و هم به انسان می دهیم.

وی تصریح کرد: در اصالت بشری اعتقاد به سنت، مدرنیسم و پست مدرنیسم، و در اصالت خدایی اعتقاد به سنت الهی و سنت تعالی وجود دارد؛ بالا بودن تضادها در جامعه ما نیز به دلیل خواستن همه این فاکتورها با هم است.

عباسی جمهوری های کشورها را التقاطی یعنی نه کاملاً مدرن و نه کاملاً دینی معرفی کرد و با اشاره به پیروزی انقلاب و قرار گرفتن امام در محوریت جامعه و مناسبات اجتماعی گفت: در این دوره گروه های چپ و راست و جریان سنتی گراهای مذهبی در جامعه وجود داشتند.

این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به تشکیل جمهوریت اول در دولت بازرگان و بنی صدر گفت: این دوره سه سال طول کشید و از ویژگی های آن اقدامات جدایی طلبی با بمب گذاری ها و اقدامات چریکی در داخل بود و در این مدت 16 هزار ترور انجام شد.

وی با اشاره به روی کار آمدن بنی صدر و اوج لیبرالیسم در جامعه، این دوره را مصادف با آغاز جنگ تحمیلی، ایجاد ناامنی در مرزهای غربی و بمب گذاری ها در داخل عنوان کرد و گفت: جمهوری اول تقابل بین نیروهای مذهبی با جریان لیبرال بود.

عباسی از دیگر ویژگی های جمهوری اول تا سال 60 را کنار گذاشته شدن مجاهدین خلق و بنی صدر، تشدید درگیری های داخلی، کنار گذاشتن جریان چپ و گروه هایی مانند فرقان و مدرنیست های سوسیالیست ذکر کرد.

این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به جمهوری دوم و روی کار آمدن شهیدان رجایی و باهنر، این دوره را اصولگرا و نه لیبرالیستی دانست و گفت: این دوره بسیار کوتاه مدت بود و از آنجایی که دولت ها به مرور زمان خود را نشان می دهند، بنابراین سیاست های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی این دولت نامشخص است و نمی تواند به عنوان مدل و الگو مطرح شود.

وی جمهوری سوم و روی کار آمدن میرحسین موسوی را مصادف با جریانی دانست که نه لیبرال مثل بنی صدر و نه اصولگراست، بلکه چپ سنتی نامیده شد.

کارشناس روابط بین الملل از ویژگی های این دولت به اعتقاد به اقتصاد متمرکز دولتی و بسته، تعلیق خصوصی سازی و در حوزه مناسبات اجتماعی تاکید بر زاد و ولد زیاد اشاره کرد.

عباسی از دیگر ویژگی های این دوره را دنبال کردن سیاست خارجی تهاجمی تجزیه نیروهای مذهبی عنوان کرد و گفت: در این دوره راست مدرن از جمله نهضت آزادی و جبهه ملی از قدرت کنار گذاشته شد تا جریان در دست سنتی دین گرا بماند.

وی با اشاره به اتفاقات مهم سال 68، رویکرد جمهوریت پنجم را خلاف دولت قبلی و رویکرد راست نامید که سمت و سوی آن سازندگی بود.

این کارشناس مسائل استراتژیک سیاست خارجی این دولت را تنش زدایی و در عرصه داخلی، لیبرالیسم اقتصادی ذکر کرد و افزود: لیبرالیسم اقتصادی بدون لیبرالیسم سیاسی و فرهنگی امکان پذیر نیست، اما نیاز جامعه در این دوره نیاز به جامعه باز برای انتقاد بود.

عباسی در ادامه اذعان داشت: کلید واژه ها در جمهوریت ششم تغییر کرد کلمه امام به مقام معظم رهبری تغییر یافت، شهروند به جای امت و قشر آسیب پذیر به جای مستضعف نشست و مفاهیم پایه گفتمان امام تغییر کرد.

وی نتیجه چنین سیاست هایی را متولد شدن جریانی جدید از دل جریان راست با عنوان مدرنیسم و لیبرال دموکرات عنوان کرد.

این کارشناس مسائل استراتژیک در ادامه افزود: در این دوره فضای سازندگی بشدت حاکم، و فضای سیاسی و فرهنگی کمرنگ است، جمهوری هفتم می خواهد سر کار بیاید، مردم به سمت جریان چپ می روند که تا به حال در حاشیه بود و سوسیال دموکرات در مقابل لیبرال دموکرات سر کار می آید.

عباسی با تقسیم دولت ها به سه دسته عملگرا، تئوریک و نهادگرا گفت: غالباً این دولت ها در راستای هم هستند و ممکن است یک دولت هر سه گزینه را سر کار بیاورد، اما در ایران هیچ گاه این طور نبوده که دولتی هر سه دسته را وارد صحنه کند.

وی در ادامه تصریح کرد: در جمهوریت هفتم ما یکباره از یک عصر عملگرای صرف به محیط صرفاً نظری وارد می شویم، مردم شروع به انتقاد و اعتراض می کنند، این زد و خوردها به صورت آرام به شکوفایی تئوریک می انجامد و فضایی به وجود می آید که ضعف ها و اشکالات تئوریک نظام را مشخص می کند.

این کارشناس مسائل استراتژیک این فضا را در درمان کننده دردهای مردم ندانست و گفت: در این دوره افراطی گری هایی صورت می گیرد؛ در نتیجه این فضا، 250 نفر از عناصر جنبش دانشجویی، عناصر روشنفکری و عناصر حکومتی امروز در تلویزیون های لس آنجلسی به جمهوری اسلامی فحش می دهند.

عباسی از دیگر ویژگی های این دوره را اشتباه در ارزیابی مناسبات بین الملل ذکر کرد و گفت: شعار تنش زدایی و گفت و گوی تمدن ها زمانی شعار سازمان ملل شد که جنگ تمدن های هانتینگتون در جریان بود.

وی افزود: در چنین شرایطی مردم به عنوان صاحبان سیستم و جامعه به این نتیجه رسیدند که دوران لبخند زدن تمام شده و در سال 84 در دو مرحله به جریان لیبرالیسم و دموکرات نه گفتند.

این کارشناس مسائل استراتژیک گفت: در این دوران بحث های روشنفکری تمام می شود و وادادگی جای خود را به حرکت تهاجمی می دهد.

عباسی بحث هلوکاست را امتحانی برای تحمل گفت و گو و آزادی بیان در غرب ذکر کرد.

وی تصریح کرد: فعال کردن 7000 سانتریفیوژ چیزی نبود که غرب به خواب هم ببیند، اگر قرار بود که با گفت و گو و دیالوگ به انرژی هسته ای برسیم به اینجا نمی رسیدیم، البته نقش دولت های قبل در زیرساخت اتمی کشور را نباید نادیده بگیریم.

این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به اینکه هر دولت در زمان خود می تواند یک اصل را پیاده کند و در دولت هشتم اصل شوراها و در دولت نهم اصل 44 به تصویب رسید، گفت: کشور ما ثروتی بین 300 تا 600 میلیارد دلار دارد که اگر قرار باشد، طبق اصل 44 بدون برنامه به بخش خصوصی واگذار شود چون این اصل راه برای فرار دارد به نوعی طعمه می شود و در دست افراد خاص قرار می گیرد.

عباسی یادآور شد: چون ظرفیت خصوصی سازی در کشور کامل نیست، دولت این ثروت را به سمت سهام عدالت و بورس برد تا ثروت مردم به یغما نرود و ظرفیت لازم برای خصوصی سازی نیز به مرور زمان به وجود آید.

وی در بحث ضعف های جمهوری نهم، یکی از اشکالات را محدود بودن حلقه کسانی که کار می کنند معرفی کرد و گفت: اگر احمدی نژاد می خواهد موفق شود باید دامنه آدم های خود را غربال و اصلاح کند.

بر پایه این گزارش در این بخش از جلسه که عباسی قصد پرداختن به سایر ضعف های دولت نهم را داشت، دانشجویان حامی میرحسین موسوی که از اواسط جلسه به هیاهو و ایجاد جنجال پرداخته بودند از ادامه جلسه جلوگیری و درخواست برگزاری تریبون آزاد را صادر کردند.

عباسی در جواب این دانشجویان گفت: با شانتاژ هیچ کاری نمی توان کرد و شما با همین سیاست و هو کردن می خواهید مسائل کشور را پیش ببرید؟

بنا بر این گزارش، این دانشجویان با سر دادن شعارهایی چون درود بر خاتمی،‌ هو کردن و دروغگو خطاب کردن عباسی با اینکه وی با مدرک مستند صحبت می کرد از وی خواستند دلیل ارائه کند.

خاطرنشان می شود، ‌این دانشجویان اعتراض داشتند که چرا دانشگاه ها اجازه مناظره نمی دهد و عباسی در جواب گفت: من در زمان اصلاحات 400 مناظره داشته ام که فیلم همه آنها موجود است، الان هم با هر یک از افرادی که در حوزه استراتژیک باشد، مانند روحانی و تاجیک حاضر به منظره هستم.

وی در جواب به اعتراض این افراد به وابستگی برخی اصلاح طلبان به غرب گفت: میرحسین باید تکلیفش را با جریانی که 250 نفرش جاسوسی می کنند، مشخص کند که اگر مایل باشید لیست این افراد را منتشر می کنم.

لازم به ذکر است، بسیاری از لحظات این جلسه به هیاهو و غوغا گذشت و این افراد اجازه ادامه سخنرانی به عباسی را نمی دادند.

یادآور می شود، این جلسه 21 اردیبهشت ماه به همت بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد