730 هزار تن سیب زمینی مازاد به جای امحا رایگان توزیع شد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: در برنامه سوم توسعه 251 هزار تن سیب‌زمینی مازاد امحا شد، در حالی که امسال 730 هزار تن سیب زمینی مازاد به جای امحا رایگان توزیع شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سیدمحمد موسوی عصر دیروز در همایش بررسی وضعیت تعاونی‌های تولیدی و توزیعی سازمان تعاون روستایی که در سالن باغستان برگزار شد، اظهار داشت: حرکت ما در هر سازمانی بر اساس چشم‌انداز است و برنامه کوتاه مدت و میان مدت کشور نیز بر اساس سند چشم‌انداز 20 ساله نظام تدوین شده که باید طبق این سند به رتبه نخست اقتصادی تبدیل شویم.
وی ادامه داد: توسعه اقتصادی، شاخصه‌های مختلفی مانند درآمد سرانه، نرخ بیکاری، نرخ اشتغال و ... دارد که سرعت تحقق هدف ما با 32 کشور آسیای جنوب غربی و خاورمیانه باید افزایش یابد و رشد هشت تا 22 درصد را باید در این شاخص‌ها داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اضافه کرد: برای توسعه در بخش‌های مختلف اقتصادی و حتی صنعت، زیربنایی و بازرگانی اگر بخش کشاورزی پیشرفته و مدرن و نگاه محوری به توسعه اقتصادی آن نداشته باشیم، نمی‌توانیم توسعه اقتصادی را به طور واقعی در تمام بخش‌های استان محقق کنیم.
وی افزود: از طرفی با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که در کشور داریم، باید بپذیریم توسعه بخش کشاورزی به عنوان پیشگام توسعه اقتصادی و ملی است و از طرفی نیز استقلال این شعار محوری که امام تأکید داشتند به توسعه همه جانبه بخش کشاورزی به عنوان اساس و محور توسعه کشور نیاز دارد.
موسوی ادامه داد: در 10 سال گذشته مدیریت علمی کاشت، داشت و برداشت و یا همان حلقه تولید به عنوان کشاورزی مدرن و پیشرفته تعریف می‌شد، ولی امروز با توجه به تجارب کشورهای مختلف، این تعریف تغییر یافته و با عنوان برنامه‌ریزی و مدیریت هماهنگ کل زنجیره محصولات کشاورزی مطرح است.
وی یادآور شد: پایداری تولید و الگوی کشت را از مبانی آب، خاک و اقلیم فراتر گذاشته و با توجه به انگیزه‌های اقتصادی، سیاست‌ها و حمایت‌ها برای پایداری این زنجیره تعریف می‌کنیم، جستجو می‌کنیم.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی تصریح کرد: ما برای اینکه کشاورزی پیشرفته و مدرن داشته باشیم، باید کشاورزی را برنامه‌پذیر کنیم.
موسوی گفت: شرط برنامه‌پذیر شدن کشاورزی، تأمین و توزیع نهاده‌ها و یا کودها نیست، بلکه برنامه‌پذیر کردن کشاورزی است که این امر نیز با ساختارمند کردن جامعه هدف ممکن می‌شود.
وی ادامه داد: در سال‌های 50 و 55 مطالعات گسترده‌ای صورت گرفت که الگوی کشت باید تعریف شود تا قدمی باشد برای برنامه‌ریز کردن کشاورزی کشور، اما الگوی کشتی که تعریف شد بر اساس اقلیم، آب و خاک بود که در کدام نقطه چه باید کشت شود و طرح الگوی کشت کشور هیچ‌گاه به اجرا درنیامد، زیرا به حلقه تولید توجه داشت و به حلقه‌های بعد و قبل توجه نداشت.
موسوی اضافه کرد: توسعه تعاونی‌ها و شبکه تعاونی‌ها راهبرد اساسی برای برنامه‌پذیر کردن کشور در بخش کشاورزی و سیستمی است که می‌تواند مسئولیت کل این سیستم را برعهده بگیرد و در قبال حمایت‌ها پاسخگو باشد.
وی اضافه کرد: ما برای اینکه 5/4 میلیون کشاورز کشور را برنامه‌پذیر کنیم، باید بپذیریم که وظایف تصدی‌گری بخش را به تشکل‌های ساختارمند بسپاریم و تعاونی‌ها در راستای تحقق این هدف شکل گرفتند.
رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: امروز 7 هزار و 500 تعاونی کشاورزی و روستایی و زنان با 7 میلیون نفر عضو دارد که با احتساب خانوار شبکه عظیم با حدود 12 هزار فروشگاه، 5 هزار مرکز خرید محصولات کشاورزی و حدود 5/2 میلیون تن ظرفیت انبار و 40 سال سابقه خرید محصولات کشاورزی متعلق به کشاورزان است و قابلیت بالایی دارد که در بحث طرح تحول اقتصادی، محور ساماندهی نظام توزیع روستایی کشور به این شبکه سپرده می‌شود.
وی با اشاره به کارآمد سازی تعاونی‌ها ادامه داد: دو نگاه اساسی در کارآمدسازی تعاونی‌ها را دنبال می‌کنیم، اول اینکه درون تعاونی‌ها باید اتفاقاتی صورت گیرد و اعتقاد داریم تعاونی‌ها به عنوان یک بنگاه اقتصادی باید مدیریتشان کارآمد و دارای تخصص و فن و مهارت شود.
موسوی اضافه کرد: با توجه به این امر ساماندهی مجامع تعاونی‌ها در راستای ارتقای سطح تحصیلات اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل پیش می‌رود و سطح تحصیلات دیپلم‌ها سه برابر و لیسانس نیز 2/3 برابر تاکنون بوده است.
وی با اشاره به طرح ارزش گذاری سهام اظهار داشت: این طرح در حدود 4 هزار تعاونی عملیاتی شده است.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در ادامه به توزیع رایگان سیب زمینی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: سیب زمینی یک محصول فسادپذیر است و در 26 استان کشور نیز تولید می‌شود.
موسوی گفت: در نیم قرن گذشته هیچ‌گاه بیشتر از 30 تا 50 هزار تن سیب زمینی در سال خرید نکرده‌ایم، این سازمان در برنامه سوم 751 هزار تن در پنج سال سیب زمینی و پیاز خریده که 251 هزار تن آنها امحا شده و دفن کردند و این کار بسیار آسانی نیست.
وی خاطر نشان کرد: امسال730 هزار تن سیب زمینی و 50 هزار تن پیاز یعنی 1/1 دهم برابر کل برنامه سوم خریداری کردیم و نگذاشتیم امحا شود و پیشنهاد ما این بود که بین اقشار مختلف توزیع شود، ولی دولت تأکید داشت که بین اقشار آسیب پذیر توزیع شود.
موسوی تأکید کرد: بحث امحا متضاد با سیاست مهرورزی و عدالت محوری دولت است، از این‌رو این توزیع محصول تضمینی بین جامعه نیازمند بود، به عنوان مصوبه دولت داشتیم و این کار یک کار کارشناسانه و عدالت محورانه و بهتر از امحا است.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی تأکیدکرد: در باره صادرات نیز تمام بستر را فراهم کردیم، ولی بین صنعت و کشاورزی پیوندی در این زمینه وجود ندارد.
وی یاداورشد: امیدواریم تعاونی‌ها کل زنجیره اقتصادی در روستاها را برعهده بگیرند و در این سه دهه بعد از انقلاب جهش خوبی را در روستاها داشته باشیم و البته برنامه باید مبتنی بر قابلیت و مزیت‌های روستا باشد و محور برنامه بر حول توسعه کشاورزی باشد تا در این راهبرد هزاره سوم کشاورزان بهترین معماران توسعه روستایی شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد